dinsdag 12 februari 2013

bronnen en brainstorming deel 1



Bronnen zoeken in school ( Bib Diest) op dinsdag 12/02



  • Bronnen
1.      1.  boeken
·        -  Buckingham, A. (2006).Digitale fotografie, Haarlem: Gottmer.

·         - Goegebuer, A. (2004). Audivisuele vorming in het onderwijs 2004, Brussel: Canon cultuurcel

·         - Wauters R. en van Hulle, J.(2007).Audivisueel onderwijs: de knop omdraaien, Brussel:Canon cultuurcel. 

·    

2.       2. Materialen/spelletjes




1)      Harrison, V.(2004). Colorcards. Indoor sounds,  Bicester : Speechmark
Materiaal: 40 fotokaarten, 1 CD
Leeftijden:/

De 40 fotokaarten moeten gecombineerd worden met 40 geluiden die op de CD opgenomen zijn. De gekozen geluiden behoren tot 4 groepen: menselijke geluiden, alledaagse geluiden, geluiden van activiteiten, geluiden van vrijetijdsactiviteiten. 


2)     Harrison, V.(2004). Colorcards. outdoor sounds,  Bicester : Speechmark

Materiaal: 40 fotokaarten, 1 CD
Leeftijd: /

De 40 fotokaarten moeten gecombineerd worden met 40 geluiden die op de CD opgenomen zijn. De gekozen geluiden behoren tot 4 groepen: dier- en vogelgeluiden, transportgeluiden, geluiden van buitenactiviteiten, geluiden van vrijetijdsactiviteiten.

3)      Loto sonore des bruits familiere, (bekende geluiden) Nathan
Materialen: 1 CD met 36 geluiden, 12 kartonnen speelplaten , 40 plastik schijfjes en een handleiding
Leeftijd: vanaf 2 jaar

4)      Loto des situations sonores, Nathan(themageluiden)
Matrialen:1 cassette van 40 opnames, 6 kleurrijke prenten: Ze gaan telkens over 8 klankelementen uit éénzelfde milieu: het pleintje, de straat, het strand, het bos, de tuin, de keuken. , 50 fiches, 1 handleiding
Leeftijd: vanaf 4 jaar





  •   Vrije brainstorming
Wat kan ik in de klas doen?




Ø  Babbeltv
Ø  Dingen opnemen en beluisteren
Ø  Tekenen of verven op geluiden/muziek
Ø  Tekeningen kunnen linken aan muziek
Ø  Geluidenmemorie
Ø  Geluiden bij een stukje film maken
Ø  Geluiden bij een prentenboek maken
Ø  Geluidskoffer( een koffer met verschillende materialen die geluiden kunnen produceren op verschillende manieren)
Ø  ‘lied’ maken van tekeningen (compositite maken)
Ø  Prentenboek met powerpoint of windowsmoviemaker maken en afspelen.
Ø  Kleuters zelf laten tekenen op de ipad en dat afspelen op powerpoint
Ø  Foto’s maken in de klas
Ø  Fotograaf van de dag
Ø  Verkleedkoffer (kleren en gekke hoeden) en hier van foto’s maken
Ø  Fotocollage maken of een fotomuur maken met alle genomen foto’s
Ø  Verhaal vertellen met beamer
Ø  Tekeningen maken met overhead projector
Ø  Audio visueel hoekje
Ø ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten