vrijdag 15 februari 2013

Coaching: werken met de lijnen


Vandaag ga ik mij wat verdiepen in het werken met de lijnen.

Het is de bedoeling dat we een lijn uitwerken rond geluid en/of beeld.  Op de webblog http://audiovisueeleef.blogspot.com/ en http://lisaallard.weblog.nl/ vind je deze lijn.
 De lijn heb ik hieronder bijgevoegd.



Dit is de algemene lijn, maar is zo moeilijk te begrijpen. Om deze te verduidelijken heb ik als voorbeeld van de vorming van Aifoon. Ik voelde tijdens deze vorming dat dit er zeker inzat. 


1) We kregen de kans eerst om geluiden te horen. We werden geblinddoekt en hoorden verschillende dingen in het gebouw en/of buiten.(= Impressie) 

2)luisteren naar de geluiden, bij ons was het al meer analyseren. (= inhoud)

3)We mochten dan uiteindelijk zelf de recorder ontdekken en experimenteren. (= digitaal luik)

4) Daarna gingen we met de geluiden aan het werk, we hebben bv. een lied gemaakt met alle geluiden die opgenomen waren.(= expressie)

5) Nadien beluisterden we het eindresultaat en pasten we dingen aan die we niet zo goed vonden. Dit bespraken we in groep.(= beschouwen)


Wanneer ik deze lijn probeerde te begrijpen vond ik de link Impressie, Inhoud wat moeilijk om uit te leggen. Tijdens de coaching vroegen we hulp om het beter te begrijpen. Samen met Evelien en Daisy zijn we tot een schema gekomen om de lijn beter te begrijpen.




Hieruit is het nu gemakkelijker om de lijn geluid te begrijpen. Eerst doorloop je de 'muzische lijn' (Impressie ->expressie -> beschouwen) om daarna over te gaan naar de lijn van Eef 'de algemene digitale lijn'(zie hierboven). De pijlen staan er omdat je tijdens de week een wisselwerking tussen deze lijnen. Dit schema kan ook aangepast worden aan een activiteit van beeld.

Een voorbeeldje van de activiteiten van Lene( voorbereiding die we gekregen hebben van de lector)

Lijn geluid met als inhoud leren luisteren
1) Lijn : geluid met als inhoud leren luisteren met als middelen: geluidsdoos, dictafoon, computer, fototoestel
2) impressie(met ko): KA: zenmoment
3) Impressie geluidendoos en BA: geluiden op de computer
4) Expressie: geluidenmemory
5)Beschouwen: terugblikkend gesprek op de voorgaande activiteiten
6) Impressie(met ko): BA/ZA: geluidenwandeling
7)Digitaal luik: BA/ZA: geluidenwandeling
8) Expressie: geluidenlotto (zelf met geluiden opnemen)
9) Beschouwen: op stap met de klankentapper




Reflectie
Ik merkte op dat het via het laatste schema voor mij veel duidelijker is. Nu begrijp ik hoe ik aan de slag ga moeten gaan met deze lijnen. Nu snap ik ook dat dit schema toepasbaar is binnen een reeks activiteiten, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Nu weet ik hoe ik de 'Hoe kan met 5 jarige kleuters audiovisueel aan de slag in en rond de kleuterklas?' moet beantwoorden.  Hoe gaan we dat doen? We gaan dit doen met activiteiten die in lijn staan met wat we hierboven hebben gezet. Ik ga dit dinsdag uitwerken in functie van mijn thema's net zoals Lene het gedaan heeft. Het is dus dan ook de bedoeling dat we duidelijk één doel kiezen.Dit kan ofwel geluid(leren luisteren) of beeld(leren kijken) zijn, anders gaat het te veel en te moeilijk zijn.

Welk effect heeft het audiovisueel werken op mij??
Hoe meer ik hier mee bezig ben, hoe meer ik het gevoel krijg dat de kleuters grotendeels de baas zijn tijdens deze activiteiten. Zij geven input en ze voeren ook uit in plaats van het voorgeknabbelde werk zoals we gewoon zijn tijdens gewone stages.

Ik zie het verschil tegen het begin, ik was opgejaagd dat ik nog geen weekschema en activiteiten heb. Nu ben ik hier van afgestapt, omdat ik zie dat het op zich niet veel tijd in beslag neemt om voor te bereiden. Zoals ik al zei zijn de kleuters diegene die de activiteit bepalen, hier moeten we gewoon op inpikken en verder op werken.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten