donderdag 28 februari 2013

Dag 4: dag Kloddertje

KA: beschouwen van foto's en verhaal van transparanten.
 Voor dat ik de geluidsdoos ging introduceren, heb ik de foto's laten zien. De kleuters waren verwonderd en begonnen zichzelf te zoeken. Ze praatte spontaan over de handelingen en wie/wat er op staat. Rube kreeg ook een applaus omdat hij dat zo goed heeft gedaan. Hierna heb ik de verhalen op de OHP laten vertellen. Deze keer deden de kleuters het zelf en ook hier weer kregen de kleuters een applaus. Ze waren stil en hadden veel aandacht voor de prenten. Nadien vertelde ze dat de tekeningen mooi hadden getekend en dat het verhaal zeer leuk was. Ze vonden het 'grappig'. De kleuters waren nadien zo fier! Wanneer ik dit hoor, weet ik dat deze kleuters veel respect hebben voor elkaar. Ze erkennen wat ze maken en dit is ook een deeltje van de beschouwing.


De geluidsdoos:
Tijdens de impressie waren de kleuters even in de war. ze wisten niet goed wat ermee te doen. Ik vertelde hen dat dit allemaal voorwerpen zijn die geluiden kunnen maken. Ze keken eerst raar op, maar even later waren ze ermee weg. ze mochten een voorwerp kiezen en maakte er geluid mee. Dit heb ik opnieuw gedaan tijdens mijn begeleide activiteit. Hier richtte ik me alleen op de geluiden die ze produceerde en linkte ze aan kloddertje. Zo bleef het bij het geluid en kon ik mijn leerdoel dat ik voor nu had gekozen zo behouden.
Het leerdoel was hier geluiden leren maken met voorwerpen. Hier heb ik even de klemtoon op het maken van geluiden die kloddertje en zijn vrienden zouden maken. Het gaat hier om  het geluid op zich, maar niet om het 'leren luisteren'. volgende week ga ik verder met de geluidsdoos, maar dan als doel 'leren luisteren'.


 kijkkoffer:
Vandaag heb ik de kijkdoos op een andere plaats gezet om mee te spelen, want ik was bezig met de geluidsdoos. Ook hier bleven ze weer spelen en experimenteren. Ik kreeg het gevoel dat ze voorlopig nog niet uitgekeken zijn door deze doos en ik ga ze ook volgende week nog eens aanbieden in de klas.

Net zoals bij de vorige dagen, is het anders kijken naar voorwerpen en het gericht kijken weer aan bod gekomen. Ze staan nog steeds stil bij het kijken, ze leren echt kijken.



tux-paint:
Net zoals dinsdag hebben de kleuters hier weer mee gespeeld. Ze hebben het al snel door en ik krijg vaak leuke tekeningen te zien. (Ik ben ze vergeten op mijn stick te zetten dus de foto's zullen voor later zijn.) Ik heb ze ook niet kunnen laten zien aan de kleuters, het beschouwen is dan voor een andere keer.

leerdoel: zelf creatief te werk met een computerprogramma en dit hebben ze gerealiseerd. Ze maken leuke, mooie tekeningen en experimenteren veel met het programma. Ik merk ook op dat ze telkens weer verwonderd zijn van de creaties die ze gemaakt hebben.



Opnemen van geluiden:
Nadat de geluidsdoos aan bod was gekomen, gingen we te werk om deze geluiden op te nemen. Ik had wel een beetje bang dat het niet zo goed ging lukken, vooral om de bedoeling van het opnemen duidelijk te maken voor de kleuters. Dit gevoel was volledig onterecht want de kleuters maakte altijd andere geluiden en waren zeer creatief. Ook de andere kleuters waren geïnteresseerd en waren stil wanneer we gingen opnemen!
 Samen met de kleuters heb ik geëxperimenteerd, gespeeld en geluiden opgenomen. Het was nog niet de bedoeling om te leren luisteren. Dit doel staat in functie van het beeld nl. het verhaal ondersteunen met geluiden. ze mochten van mij ook stemmen gebruiken. Ze lieten wel merken dat ze liever met de voorwerpen  geluid maakte dan met hun stem. Er is iets fout gelopen met het aan elkaar maken van de geluiden en foto's. Ik heb hier wel een voorbeeld van enkele geluiden die opgenomen zijn.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten