Hier een opsomming van de blogs:
- http://jonasvdb.weblog.nl/
- http://audio-in-de-kleuterklas-anniekc.blogspot.be/
- http://lisaallard.weblog.nl/
- http://audio-visueelwerkenmetkleuters.blogspot.be/
- http://audiovisueeleef.blogspot.com/
Deze moesten we bekijken om ideeën uit te halen en om te kijken welke lijn we gingen uitwerken vanuit de onderzoeksvraag.
De onderzoeksvragen zijn:
- Hoe kan met kleuters audiovisueel aan de slag in en rond de kleuterklas?
- Welk effect heeft het audiovisueel werken op kleuters?
- Welk effect heeft het audiovisueel werken op mezelf?
Vanuit deze vragen moet ik op zoek naar lijnen die ik moet gebruiken. Zelf vind ik het moeilijk om een lijn te kiezen in functie van mijn stage. Ik heb het gevoel dat dit even te snel gaat voor mezelf. Wanneer ik die lijn bekijk, heb ik moeite met deze te begrijpen, ik zit vooral vast in het Inhoud/Impressie deeltje vast. Hoewel ik in de uitwerking van Eef enkele onderdelen van de lijn mis. De volgende keer ga ik meer uitleg vragen hierover aan de mevr. Masarese.
Ik onthoud uit de les:
- Dat we niet de traditionele dingen doen in de klas.
- Het hoofddoel is ofwel beeld ofwel geluid.
- Als we beeld nemen, mag ook beeld en film gebruikt worden.
- De activiteiten goed uitschrijven in stappen.
- Belangrijke bronnen zijn: Kleuters & Ik jaargang 28 december 2011 en maart 2012
- Er loop een opbouwende lijn doorheen de activiteiten: deze lijn bespreek ik later.
- De impulsen die je geeft doorheen de activiteit moeten goed worden uitgeschreven.
- Heel veel aandacht schenken aan het materiaal dat we moeten gebruiken.
Maar ook:
- De lijnen zijn het belangrijkste in het hele proces. Zoals wij doorheen dat proces moeten gaan, moeten de kleuters er ook beleven. Hierbij merk ik op dat de Impressie en de expressie een van de belangrijkste fases zijn in het proces.
- We moeten via die lijn activiteiten voor kleuters voorzien, zodat zij via experimenteren tot het 'audiovisueel werken' komen( op een ervaringsgerichte manier) zie vraag 'Hoe kan met kleuters audiovisueel aan de slag in en rond de kleuterklas?'.
- Ik merk nu al een effect van het audiovisueel werken op mezelf. We zijn gemaakt om per thema activiteiten te bedenken. Hier moeten we via een lijn activiteiten bedenken die we erna in thema zetten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten