Vandaag zijn we gestart met geluid toe te voegen aan een kort stukje film. Hier kregen we de hele voormiddag voor om deze helemaal af te maken.We begonnen eerst met de stukjes op te nemen nl. de 'plop' van de mascara stelde het inzuigen naar een andere wereld voor, met een handdoek zwaaien stelt de ventilator voor. schuren met de mouwen over elkaar was de achtergrondmuziek om het akeliger te maken etc.
Reflectie
Het was wel leuk om een stukje film van geluiden te voorzien. Het is moeilijker dan dat je denkt want je moet net op die moment het juiste geluid hebben.bv. de bel moet juist zijn, de geluiden waardoor de man achterom kijkt moeten juist zijn. Ik vond het leerrijk omdat ik nu meer zicht krijg waarom geluiden nu zo belangrijk zijn en dat ze je een gevoel geven. Bij een film zijn die geluiden net belangrijk om het een romantisch/grappig/spannend/.....gevoel te geven.
Het filmpje komt nog.
Opdracht 2
Vandaag gingen we buiten en moesten we luisteren naar alles wat we rond ons hoorden. We moesten drie minuten onze ogen dicht doen en luisteren. Nadien moesten we vertellen wat we hoorden. Hierna kregen we de opdracht om ons in te beelden dat er veel regen viel. We moesten op verschillende plaatsen gaan staan op de parking en de regen nadoen.Dit werd opgenomen.
Reflectie
Dit vond ik een mindere activiteit om te doen, maar het doet je wel luisteren, gerichter luisteren. De opdracht van de regen viel wel mee, omdat we actief mochten meedoen. Dit is ook wel leuk om te doen met kleuters.
Opdracht 3
We kregen een tekening met vele lijnen en puntjes erop. We moesten van deze tekening muziek maken. we kregen hiervoor een uur de tijd. We begonnen met het ontleden van de tekeningen en per stuk zochten we een geluid dat er bij paste. Voor de zwarte vlakken kozen we het vallen van een doos. Voor de golven kozen we geld in een metalen doos, we gingen met een potlood over geribbeld papier en dit stelde dan de strepen voor.
Reflectie
Dit was heel leuk om te doen, maar moeilijk. Je moet rekening houden met een bepaalde lengte van de geluiden en het moest samen leuk klinken. Hier moeten we kijken dat de tekening overeenkomt met het geluid. Luisteren en uittesten hebben het grootste deel van dat uur gedaan, maar met succes.
Bespreking vorming en ideeën
Hierna hebben we de twee dagen besproken. Vooral de dingen die we in de kleuterklas kunnen toepassen blijft me bij. bv. een geluid opnemen en een tekening van maken , vanuit een tekening geluid maken, vanuit een film geluiden maken, op een film muziek maken. Maar vooral is mij het leren luisteren bij gebleven. Het stil worden, het geluid ontleden. Dit is een hele moeilijke taak en we staan er te weinig bij stil. Het gevoel dat je krijgt bij een bepaald geluid en waar je aan denkt is ook heel belangrijk. Zo is het dat elke persoon een andere interpretatie heeft van geluiden/tekeningen. Dit zal net hetzelfde zijn wanneer je dit met kleuters doet. We hebben enkele sites en interessante software gekregen.
Bram had ook enkele leuke ideeën gegeven zoals zelf een luistertoestel maken ( een trechter) of een bril maken met doorzichtig gekleurd papier.
software:
- VLC om filmpjes te bekijken
- audacity of reaper voor geluiden te bewerken of samen te zetten.
Websites:
- www.soundtransit.nl
- www.freesound.org
- www.soundandmusic.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten