Vandaag kregen we de eerste vorming van Iafoon.
Van 10 tot 16 uur duurde de vorming.
--> Wat hebben we vandaag gedaan?
We moesten op voorhand enkele voorwerpen meenemen die een geluid konden produceren en het mocht geen instrument zijn.
Opdracht 1:
We mochten de opnemer en de hoofdtelefoon gebruiken om rond te lopen in de gangen van de school. De ene had de hoofdtelefoon en moest z'n ogen dichtdoen. De andere begeleidde de persoon met de opnemer(en geluidsversterker).
Reflectie:
Dit was even schrikken, want je zien niets en alles wat je hoort, word versterkt. Dit geeft een goed beeld hoe slecht horende geluiden ervaren.
Opdracht 2:
Als tweede opdracht mochten we een voorwerp te nemen en een geluid te produceren. Bram nam het op en we mochten erna het beluisteren en beschrijven wat we hoorden.
reflectie
Ik merkte wel op dat we in geluiden die we maakte ook andere dingen hoorden bv. slaan op een pannendeksel leek net op een klok. Als je niet weet van waar het komt, hoor je vaak andere dingen dan dat ze echt zijn.
Tussenoefening+ reflecte
Hier gingen we luisteren naar geluiden die Bram op voorhand had opgenomen om deze te bespreken. We moesten ze bespreken op gebied van gevoel, wat het kon zijn en wat het was. Dit was zeer moeilijk omdat het andere dingen konden zijn bv. een Dafalgan die in water lag en aan het bruisen was leek net op een friteuse waar iets in werd gelegd.
Opdracht 3:
We gingen per twee op pad om zelf nu dingen op te nemen. de anderen mochten niet horen wat het was, maar toch een duidelijk geluid zijn. Een van de twee geluiden moest het gevoel 'ontspanning' weergeven.
Reflectie:
Het was even zoeken naar rustige plekjes in de school. Na een kwartiertje zoeken hadden we twee opnames buiten. De ene was een karretje op de stenen en de andere waren het blaadjes van een haag. de anderen hadden het moeilijk om te raden wat het was, dus de opdracht was geslaagd. Ik moet zeggen dat de anderen ook het moeilijk hadden gemaakt. Een groepje had een heel mysterieus geluid opgenomen. Het bleek te gaan om het uit- en aandoen van een ring. De bedoeling was dus eigenlijk een bepaald gevoel te koppelen aan het geluid.
Opdracht 4:
Namiddag kregen we een stuk over een natuurdocumentaire te zien over zwammen. Dit was zonder geluid. Hiermee moesten we zelf geluiden aan toevoegen door enkele voorwerpen te gebruiken op een bepaalde manier. Het ging over paddenstoelen die groeide en op het einde verwelkten. We namen de voorwerpen en Bram nam de geluiden op terwijl we naar het filmpje keken. We hebben 3 opnames gedaan, tot we eindelijk tot een mooi geheel kwamen. voorbeelden van geluiden: opblazen van een ballon (groeien van de zwam, plastic zakje (wind), blokjes schuren( groeien), etc.
Reflectie
De eerste opname was goed, maar er ontbraken stukken of mocht het wat luider. We verwisselde nog van voorwerpen of gingen dichter bij de opnemer zitten. De tweede keer was beter, maar er was nog te weinig geluid op sommige momenten. Ikzelf had mijn brooddoos erbij genomen om een duidelijkere groei te maken en na de derde keer was het goed. Het was niet makkelijk om dit te doen, maar wel een leuke uitdaging. Je moest op de juiste moment een juist geluid maken met het gevoel dat je wil overbrengen.
Opdracht 5
We kregen een fragment te horen uit een film. Daarna moesten we beschrijven wat we hoorden, welk gevoel het ons gaf en waar we aan dachten. Het ging over een film met een slager, die zijn messen sleep en uiteindelijk mensenvlees verkocht in plaats van dierenvlees.
Refectie
Tijdens het bespreken hadden we het over messen slijpen, een slager. het speelde zich af aan de haven enzoverder. Uiteindelijk bleek het toch een slager te zijn. Het was vooral het geluid dat de betekenis geeft aan een fragment en dat je via geluid het gevoel duidelijk kan maken.
Opdracht 6
Als laatste opdracht gingen we weer de eerste geluiden die we maakte beluisteren. Hier moesten we een tekening van maken. Nadien bespraken we de tekening en zochten we het geluid van de tekening. Als laatste gingen we met deze geluiden zelf een compositie maken. de geluiden waren bijvoorbeeld: een plastic zakje dat ritselde, een doosje dat open en dicht gaat, een ballon die opgeblazen wordt, etc. In samenspraak legden we de tekeningen boven of langs elkaar en werden de geluiden herhaald.
Reflectie:
Zelf vond ik het niet makkelijk om een tekening van mijn geluid te maken. Met wat hulp lukte het toch. Het maken van de compositie ging snel, je zag dat iedereen meedacht. Na het beluisteren, pasten we het geheel nog wat aan. Dit ging makkelijk met de gebruikte software die Bram had. Nadien waren we allemaal tevreden met het resultaat.
Opdracht 7
Deze opdracht is voor de volgende keer. Hier moeten we geluiden samenbrengen om een filmfragment mee te ondersteunen. Hier hebben we in groep al gebrainstormd hoe we dat kunnen doen.
de opdracht tegen volgende keer is dat we de materialen meenemen die we nodig hebben om dan te gebruiken.
Het vervolg is voor woensdag!
Besluit dag 1
Het was een leuke en leerrijke dag. Wat ik me vooral is bijgebleven is:
- Met geluid kan je allerlei sferen en gevoelens opwekken.
- Een geluid heeft voor elke persoon een andere betekenis en dit hangt af van de ervaringen of de gevoelens die de persoon heeft.
- Geen enkel geluid is het zelfde, geluiden verschillen van persoon tot persoon.
- Geluiden kunnen vaak iets anders voorstellen dan dat we denken.
Voor mij persoonlijk is er duidelijk geworden dat ik anders met geluiden omga. Het geluid is vaak niet afkomstig van wat we denken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten