Als eerste
activiteit had ik het experimenteren met de OHP. Dit viel opvallen goed mee! De
kleuters wisten onmiddellijk wat doen en vonden het leuk om tekeningen te
maken. Daarna gingen ze de tekeningen raden. Het was wel jammer dat ze echt ‘vormen’ gingen
tekenen zoals een driekhoek , cirkel, etc.
Toen we de OHP opzette, zag je de figuren niet zo goed. Ik verzette de
OHP en deed een gordijn dicht. Hierdoor
had ik wat tijd verloren en heb ik niet alles kunnen doen. Uiteindelijk was het
resultaat was al iets beter. Ik had me voorgenomen om met stiften te werken bij
de volgende groep.
foto's 1e keer
De tweede
keer dat ik dat deed, ging het net hetzelfde, maar de kleuters maakten andere dingen. Ook hier kwam er bij twee kleuters de vormen uit heb boekje 'Kloddertje' voor. Ik had wel het gevoel dat het beter ging dan de eerste keer, ik kon ook meer impulsen geven. We hebben zelfs kleuren aan onze figuren gemaakt. Dit had echt succes! De kleuters bleven het hele uur geboeid! Er werd ook geëxperimenteerd met de handen.
foto's 2e keer.
Namiddag liet ik de foto's zien om het verhaal van Kloddertje in te leiden. Deze foto's lieten de andere kleuters zien hoe de kleuters te werk gingen. Hier kwam dat ook weer een beschouwingsmoment voor.
’s Ochtends
leerde ik hen het programma 'Tux- Paint' kennen. Ik had overlopen wat je er mee kan doen. Wanneer de
kleuters zelf aan de slag moesten gaan, verliep het traag. Wanneer een kleuter aan de computer zat, moest ik toch nog een keer herhalen waar de gom, het penseel, de vormen en de stempels stonden. Ik had hen ook geleerd om de tekeningen op te slaan. Hieronder vind je enkele voorbeelden.
een kleurrijk 'Kloddertje'
'Kleurrijk kloddertje houdt van muziek'
Vandaag had ik ook de kijkdoos in de klas gezet. Hierin zaten verschillende brillen, vergrootglazen, verrekijkers, periscoop, spiegels, brillen met dubbel zicht,... . De kleuters vonden het leuk om de brillen op te zetten en te experimenteren. vooral met de verrekijkers, periscopen vergrootglazen en de brillen met dubbel zicht gingen ze op pad om verschillende voorwerpen/vormen te zoeken.
Als laatste, maar niet de minst leuke activiteit was een verhaal maken van kloddertje met schimmen popjes. Dit was de leukste activiteit, maar jammer genoeg heb ik hier bijna geen foto's van. Dit kwam omdat ik zelf actief bezig was met het verhaal en ik was bij de voordracht ook de verteller. Toch waren het de kleuters die vooral het werk deden bv. het verhaal verzinnen, de figuurtjes maken. Ik was enkel de verteller en de kleuters speelde het verhaal met de zelfgemaakte figuren. De kleuters waren echt héél fier en de andere kleuters vonden het dan ook heel mooi. Dit was ook weer een succes!
Voor mij ligt het verhaal. De kleuters zijn aan het werk om de figuren te maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten