maandag 11 maart 2013

dag 10: muzikale geluiden + weekschema week 3


Weekschema's week 3




lijnen week 3



Dag 10: muziek


Zenmoment
Als eerste activiteit heb ik het zenmoment gedaan. Dit waren klassieke liedjes , waar ze heel goed moesten naar luisteren. Daarna stelde ik vragen wat ze gehoord hadden, wat ze erin hoorde, welk gevoel ze kregen etc. 

Tijdens de eerste liedjes waren ze stil en luisterden ze goed. Ze bespraken het liedje wel, maar beperkte zich toch blij/droevig/boos liedje en ik hoor een piano en een fluit. Ik probeerde hen te laten fantaseren. Twee kleuters waren er toch mee weg en begonnen met verhalen over clowns en ballet. Ze bleven gericht luisteren en hadden een goede luisterhouding. Hier gingen de kleuters ook samen in interactie. de ene vond dat de muziek voor een clown was en de andere vond dat het voor een heks was. Hier hoorde je wel goed welk gevoel het je gaf. Dit was misschien ook beter geweest als ik dat in het begin had gedaan. Hierdoor wisten de kleuters dan makkelijker de link te maken met muziek- gevoel.


Gekke instrumenten geluiden

De kleuters mochten zelf een gek instrument maken (nadat Hanna de pop een voorbeeld had laten zien). Daarna bedachten ze een naam en nadien gingen ze op zoek naar het passend geluid van het gekke instrumentje. Wanneer ze een geluid hadden, gingen we in de gang zitten om deze op te nemen. Dit deden ze zelf zonder de hulp van de ko.

De kleuters vonden het heel leuk om zelf een nieuw instrument te verzinnen. Hier werd het creatieve op gebied van beeld , maar vooral van geluid aangesproken. Ze gingen gericht luisteren om het juiste geluid bij hun instrument te zoeken. Ik merkte op dat ze zeer kritisch beginnen te luisteren en niet zomaar snel snel een geluid zoeken. Hierdoor vind ik dat ze al heel veel hebben geleerd van mijn activiteiten. Ook door samen te vertellen wat ze horen, komen ze tot het al dan niet gebruiken van een geluid voor zijn/haar instrument. Ze gaan al vanzelf reflecteren over hun geluid. Dit is wel leuk om te zien, toch bleven de andere kleuters heel beleefd wanneer ze een ander geluid probeerde aan te reiken.


Zelfgemaakt muziekje

Namiddag hadden de kleuters samen met mij een muziekje gemaakt met de opgenomen geluiden. Dit waren nog andere kleuters.
Ze legden de tekeningen langs elkaar een een 'partituur' te maken. Ik zette het tegelijk op de computer, zodat ze kunnen horen of het goed was. Ze maakten nog enkele aanpassingen totdat het goed was. Ze gebruikten voor de partituur de tekeningen 
De kleuters begonnen onmiddellijk met het leggen van de partituur, ze overlegden goed en keken wat er nog moest zijn. Ze luisterden eerst en keken of het goed was. Hierdoor werd het leerdoel bereikt en gingen ze creatief te werk. Ze waren fier op hun resultaat!

Op het einde van de dag werd het muziekje afgespeeld. De kleuters die de geluiden hadden opgenomen wisten welk geluid ze hadden gemaakt. de kleuters gingen vanzelf al zeggen wat er goed was en wat er misschien beter kon. Ook hier begonnen ze te dansen op het muziekje. Hierdoor had ik geen tijd meer over om de foto's van de fotograaf van de dag te bespreken en te laten zien.

In deze video zie je de foto's en het 'muziekje' dat we gemaakt hebben.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten