Detailfoto zoektocht+ relfectie
Als KA had ik zelf een detailfoto zoekspel gemaakt voor de kleuters. De kleuters vonden het geweldig. ze moeten goed kijken en bleven aandachtig. Jammer genoeg ging na de 3e prent het brandalarm(brendalarm oefening) en hadden we bijna geen tijd meer over om te beginnen aan de activiteiten. Wat ik als 'doen leren kijken' werd hier zeker aangesproken, omdat de kleuters vaak vaag kijken naar voorwerpen. Ze zien ongeveer hetzelfde en dan is dat hetzelfde voorwerp. Enkele foto's waren zo moeilijk dat ik tips moest geven. Toch bleven de kleuters zoeken en geboeid. Dit zal dan wel net boven hun kunnen zijn, zodat ze wel goed moeten leren kijken.
Detailfoto 's maken
Na de speeltijd mochten de kleuters zelf aan de slag met de camera. Ze trokken zelf dingen en later bekeken we de op de laptop. We keken of het haalbaar was voor de kleuters en ik beloofde om ze af te drukken voor de andere dag. Dit moest een geheim blijven voor de andere kleuters.
Hier moesten de kleuters echt goed kijken en goed fotograferen van de voorwerpen. Dit is helemaal niet makkelijk! Toch hebben ze dat heel goed gedaan en heel goed nagedacht over wat er gefotografeerd werd.
Hier moesten de kleuters echt goed kijken en goed fotograferen van de voorwerpen. Dit is helemaal niet makkelijk! Toch hebben ze dat heel goed gedaan en heel goed nagedacht over wat er gefotografeerd werd.
spel: geluidenmemorie/geluiden linken aan de foto's
Namiddag had ik de 'geluidenmemorie' aangeboden. Deze foto's en geluiden zijn door enkele meisjes van de klas gemaakt. De foto's en de geluiden waren redelijk zuiver( voor in een school). Toch was het zeker niet makkelijk om het te spelen!
Ik had al snel door dat het niet als memorie zou lukken. Dus vond ik er niet beter op om de kleuters te laten luisteren naar de geluiden en dan het geluid met de foto te koppelen. Ik liet enkele kleuters hiermee spelen, maar bleek dat enkele geluiden verwisseld worden. Ik vrees dat dit misschien iets te moeilijk is voor de kleuters! Toch was er een meisje die er in geslaagd was de meeste geluiden te linken aan de foto's. Het luisteren werd hier wel goed aangesproken, maar was iets te moeilijk. Dit kan voor sommige kleuters positief zijn(zone naaste ontwikkeling), maar kan ook veel te moeilijk zijn en dan gooit de kleuter zijn pet ernaar.
Tekenen op het muziekje is weggevallen omdat alle activiteiten verschoven zijn. Dit had ik ook morgen ingepland dus het komt zeker aan bod!
Het beschouwen was dan ook weer weggevallen, ik heb enkel foto's kunnen laten zien die de fotograaf van de dag had gemaakt, in de rapte. Er werd weer geapplaudisseerd en even beschreven waar, wie, wat er op de foto staat. Hier bleef het bij want de bel ging.
Tekenen op het muziekje is weggevallen omdat alle activiteiten verschoven zijn. Dit had ik ook morgen ingepland dus het komt zeker aan bod!
Het beschouwen was dan ook weer weggevallen, ik heb enkel foto's kunnen laten zien die de fotograaf van de dag had gemaakt, in de rapte. Er werd weer geapplaudisseerd en even beschreven waar, wie, wat er op de foto staat. Hier bleef het bij want de bel ging.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten