dinsdag 12 maart 2013

dag 11: muzikantje

Vandaag was het de laatste dag van mijn audiovisuele stage.

Aan het begin van de dag had ik als zen- moment nog even klassieke muziek opgezet. Het viel me op dat de kleuters er rustiger van werden. Dit is soms echt wel nodig, want er zitten kleuters bij die het moeilijk hebben om stil te zitten. Hiervan werden ze rustiger! Ook het geluidje dat de kleuters gisteren hadden gemaakt, had ik nog eens laten horen. Hierdoor kon ik mooi overgaan naar het voorstellen van mijn activiteit.

De laatste begeleide activiteit was tekenen op muziek. Deze muziek hadden enkele kleuters zelf gemaakt. In mijn groepje zaten kleuters die dit nog niet hadden gedaan. Parmeet kwam er ook bij, hij is pas nieuw in de klas en spreekt nog geen Nederlands.
De kleuters begonnen meteen en tekende op de ritme mee. De eerste keer was het nog zoeken, maar na enkele keren hadden ze het door. Nadien vertelden de kleuters wat ze gedaan hadden vertelden wanneer wat gehoord hadden.

De kleuters luisterden goed om het muziekje juist te doen weergeven. Het was wel weer telkens anders, maar ze deden het op hun eigen manier. Parmeet, deed het ook goed maar keek vaak af. Dit vind ik normaal want hij verstaat het nog niet zo goed. Toch deed hij vrolijk mee en had hij een mooi resultaat. Nadien bespraken we dat klassikaal en alle kleuters applaudisseerde voor hem. Ze vergeleken de tekeningen en luisterden nog eens goed naar de muziek. Nu viel het mij op dat enkele kleuters de stipjes/lijnen/... begonnen te linken aan stukken geluid. Ze hadden goed geluisterd.

De tekeningen werden op het einde van de dag besproken, ook enkele foto's werden getoond. Enkele prenten van tux-paint werden getoond. De laatste twee werden dus niet veel besproken. Ik denk dat ze het beu waren, om elke dag die foto's te zien.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten