Ik heb enkel met de kleuters een muziekje gemaakt met de gemaakte geluiden doorheen de week en deze laten horen en beschouwen.
'muziek' maken van de geluiden (reflectie)
Dit deel vond ik precies iets minder leuk. Ik moest bijna alles doen. Enkel de kleuters mochten vertellen welke geluiden ze gingen gebruiken. Ze vonden het wel leuk want ze mochten zelf een muziekje maken, toch vond in het jammer dat ze niet echt zelf 'actief' iets mochten doen. Hierdoor ging de aandacht ook snel weg. Gelukkig duurde deze activiteit net lang genoeg tot aan de speeltijd.
Nadien heb ik het 'muziekje' laten beluisteren door de andere kleuters. Enkelen onder hen wisten nog dat 'zij' het geluid hadden gemaakt. Ze waren zo fier! Het bespreken bleef bij: 'Het is een leuk/eng/scherp geluid' t, maar het gaat al beter dan de vorige keer. Ze konden de geluiden nadoen om er dan een gevoel aan te koppelen. Het beschouwen verliep wel in groep beter dan klassikaal. Toch vonden alle kleuters het leuk en begonnen erop te bewegen. Ik liet ze doen, het was echt leuk om te zien! Enkele kleuters durfden de vraag te stellen: 'hoe heb je dat gemaakt en mag ik dat ook eens doen?'
Morgen ga ik het nog een keer laten horen in de hoop nog iets meer los te krijgen van de kleuters en dieper op in te gaan. Ik ben ook benieuwd hoe de kleuters het muziekje gaan omzetten naar een tekening.
Naarmate ik langer in de klas ben, gaan de kleuters ook creatiever uit de hoek komen. Het luisteren is vaak nog moeilijk voor enkele kleuters. Hierdoor word het moeilijk om tijdens het zen-moment het heel erg stil te maken. Dus ik kan hieruit maken : wanneer je heel goed luistert, leert luisteren kan je veel horen. Omdat je dan veel geluiden opneemt en open staat voor geluiden kan je ook andere dingen horen dan dat je maar snel even luistert. Hier kan je creatiever te werk gaan en kan je op andere manieren naar geluiden kijken een vb het geluid van wrijven over de tafel: het lijkt alsof het regent. Terwijl een ander kleuter hierop zegt: neen ik hoor dat iemand 'wrijft'. Deze laatste kleuter heeft gelijk, maar hij luistert niet, hij kijkt (en luistert).
Hier zijn nog enkele foto's die onze fotograaf van de dag gemaakt heeft!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten