dinsdag 5 maart 2013

dag 6: het klokje tikt verder

Vandaag stond ik een half dagje alleen in de klas. Dit was onverwacht, maar heel leuk. Ik heb wel mijn dag anders moeten indelen, maar dit hoort erbij. Ik ga vandaag de activiteiten opsommen die ik gedaan heb, aangevuld met een reflectie.

Zenmoment
Als eerste activiteit heb ik een zen-moment gehouden.We beluisterden de geluiden die de kleuters gisteren opgenomen hadden. De kleuters moesten stil naar de geluiden luisteren en op mijn vragen antwoorden. Net zoals gisteren beperken ze hun tot een mooi/eng/hard/zacht geluid. Ze linken dit onmiddellijk met gekende dingen, in dit geval 'klokken'. Toch was het doel 'rustig worden en appreciĆ«ren wat een ander maakt' toch goed aan bod gekomen. De kleuters vroegen onmiddellijk om dit nog eens te herhalen met de andere kleuters.


Geluidenwandeling
Omdat ik alleen was in de klas, kon ik moeilijk de geluidenwandeling in groep doen. Ik had dus besloten om deze klassikaal te doen. Iedereen deed een blinddoek om zodat ze niets konden zien. Samen hebben we een hele ronde gedaan in school en op bepaalde plaatsen waren we gestopt om te luisteren. De kleuters waren op bepaalde momenten stil, maar het was jammer dat het niet volledig stil was rond de school. Ze waren aan de school aan het werken, dus hoorden we veel geboor en geklop zodat we het gefluit van vogels, voorbij rijdende auto's enzoverder niet goed konden horen.We hebben natuurlijk wel geluisterd naar de werken, maar het was moeilijk  Nadien gingen we terug naar de klas om te bespreken wat we gehoord hadden.

De kleuters vonden het leuk en waren achteraf ook een beetje rustiger. Ze hebben de tijd genomen om rondom hen eens te luisteren. Ze vertelde wat ze horen en deden het geluid ook na als ze niet wisten wat het was. Ze beschreven ook de gevoelens, maar hier beperkten ze het tot het geluid is eng/mooi/zacht/hard.
 Je kan dus stellen dat de kleuters het doel van leren luisteren, het stil maken hier goed aan bod kwam. Samen met een groepje wil ik dat ook doen, maar dan met het opnemen.

Hier heb ik geen foto's van. Dit is wel jammer, maar ik had het te druk om alles in goede banen te leiden.

Geluiden memorie( geluidenwandeling +geluiden opnemen+foto's trekken)

Namiddag kon ik met een groepje geluiden opnemen die we gehoord hadden met foto's. Ik ga proberen deze vandaag om te zetten, indien dit niet lukt is het voor morgen namiddag.

De kleuters mochten zelf foto's nemen en geluiden opnemen. Hierdoor ging het sneller en mochten ze zelf kiezen. Ze luisterden na elk opgenomen deel of het goed was en indien dit niet het geval was, deden ze het opnieuw.
Ik merk op dat deze kleuters bewust gaan luisteren en zomaar niet onmiddellijk tevreden zijn. Ze proberen het geluid zo zuiver mogelijk te maken. De leerdoelen hier komen naar voor door het creatief zijn met geluiden en het gericht luisteren (ook kijken komt hier een beetje in voor). Ze gaan ook kritisch luisteren en gaan reflecteren. De kleuters komen tot interactie en dat is heel belangrijk. Samen hebben ze de activiteit goed gedaan en de meeste geluiden en foto's kunnen goed gelinkt worden.

Hier zijn enkele foto's die ze hadden gemaakt:










Net zoals gisteren mochten de kleuters spelen met tux-paint en de geluiden memorie, de geluidskoffer en fotograaf van de dag.

Op het einde van de dag heb ik enkele geluiden die de kleuters hebben opgenomen en de foto's van de fotograaf van de dag en de 'geluidenmemorie' laten zien. Dit hadden we dan kort besproken. De gevoelens probeerde ik weer aan bod te laten komen. Het is duidelijk dat enkele kleuters al meer beginnen te vertellen, maar vaak ook veel te moeilijk. Verwacht ik dan te veel van de kleuters?? Ik weet het niet, ik probeer ze te laten ervaren met heel hun 'zijn(lichaam, oren, innerlijk gevoel,...' Anderzijds merk ik op dat als je hier meer mee bezig bent, dat de kleuters daar ook meer gaan over nadenken. De kleuters gaven weer een applaus en dat is ook een vorm van reflecteren. Ze hebben het goed gedaan en dat wordt bevestigd. De kleuters zijn fier.

Hier is een filmpje met enkele geluiden met foto.(Na lang proberen, is het gelukt!!)




Ik ben blij dat deze dag goed is geweest. Een half dagje zelf overnemen is toch weer vermoeiender dan dat ik dacht. Ik was aan het denken, hoe ik aan de leerdoel 'Welk effect heeft audiovisueel werken met kinderen en met mezelf ?'ga komen en wat ik hierop ga moeten antwoorden.
Hier is het antwoord niet gemakkelijk op maar ik denk het effect is dat we meer gaan stilstaan met alles wat we rondom ons horen, genieten van die beelden en geluiden en zelf er ook iets mee doen. Ik denk dat vooral het creatief zijn ermee en het beschouwen centraal staan. De camera, de OHP, de computer, de dictafoon etc. zijn enkel middelen om creatief te werk te gaan en om creatieve zaken weer te geven om daarna terug te blikken. Dat terugblikken komt er door met elkaar te praten en te refleteren. Dit doen ze met de vragen 'hoe hebben we het gemaakt?, Wat kan er beter?, Wat is er goed aan? ....'. Vaak vinden de kleuters alles mooi wat hun vriendje van de klas doet. Toch zijn gevoelens linken aan geluiden vaak nog te moeilijk voor deze kleuters. Dit is ook normaal, ik vind het zelf ook niet altijd even makkelijk om een gevoel te beschrijven bij een muziekje.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten