woensdag 13 maart 2013

Reflectie volledige stage

Om af te sluiten ga ik reflecteren over het effect op mezelf ,de activiteiten en het effect van mijn activiteit op de kleuters.

Eerst en vooral vond ik het een leuke, boeiende en leerrijke stage. Het ging hier niet om kant en klare activiteiten, het ging meer om experimenteren met de audiovisuele middelen. Dit had ik voor dat de module begon niet kunnen inschatten wat het zou inhouden. Zelf was ik niet echt op de hoogte van wat ik allemaal kon doen met die zaken. Ik dacht dat het eerder ging om spelen op de computer, Ipad, foto's nemen, de beamer gebruiken,... . Naderhand waren de middelen niet het belangrijkste, maar de leerlijnen/doelen. De vorming van Aifoon had mijn ogen geopend. Het is niet het middel, maar het doel dat belangrijker is. In het geval van de vorming was dat 'geluid'. Dit nam ik mee als lijn voor de activiteiten tijdens mijn stage. Terwijl ik dan de activiteiten deed, was het vaak nog anders dan ik het had voorbereid. Dit vond ik helemaal niet erg, want het was voor mezelf ook verrijkend. Toch wil ik even erbij zetten dat de laatste twee dagen het saai begon te worden. Dit kwam omdat ik misschien te veel tijdens week 2 gedaan heb of dat ik te veel wilde doen. Het is leuker om dit over een langere periode te doen , dan op korte tijd vele activiteiten te doen.

De activiteiten die ik deed konden vaak op veel geboeide kleuters rekenen. Ze waren het niet gewoon en probeerden allemaal toch eens iets te doen met de geluiden, de geluidendoos, de kijkdoos en de overheadprojector. Doordat ik de activiteiten herhaalde konden de meeste kleuters verschillende activiteiten doen. Doordat de kleuters nog veel experimenteren en ontdekken veranderde vaak mijn voorbereiding en deed ik het anders dan ik had voorbereid. Ik vind het belangrijker om te experimenteren, het beleven, het genieten dan een afgewerkt ding te hebben op het einde van de dag. De doelen die ik voor ogen had probeerde ik wel na te streven, dit al dan niet improviserend.

Als laatste wil ik even het effect van de activiteiten op de kleuters bespreken. Eerst en vooral wil ik even vertellen dat de ko van de klas niet echt op de hoogte is van de nieuwe snufjes in de wereld van de technologie. Het enige wat ze doet is af en toe de computer opzetten om een spelletje te spelen. Je kan dan al raden dat de kleuters geboeid zijn door alle nieuwe zaken. Al vanaf dag 1 merkte ik op dat de kleuters snel weg zijn met audiovisuele middelen en dat ze zeer creatief zijn. Toch heeft wel even geduurd vooraleer ze van de 'gewone' dingen afstapten. Dit heeft te maken dat de ko zelf altijd stereotype activiteiten aanbied in de klas bv. geluiden = instrumenten, beeld= tekenen. De laatste dagen merkte ik op dat de kleuters zelfstandig nieuwe geluiden ging opnemen en laten luisteren. Dus het effect op de kleuters is: experimenteren, ontdekken, plezier maken, creatief bezig zijn met de digitale materialen maar als belangrijkste effect is het leren luisteren en leren kijken, er bij stilstaan, het beschouwen. Op het einde van de stage konden ze al wat meer reflecteren over wat ze gemaakt hadden, ze waren zomaar niet tevreden met alles wat ze maakte. Het moest bij sommige kleuters echt 'perfect' zijn. Ze gingen ook meer samenwerken en elkaar helpen. Dit was zeer leuk om te zien!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten