Tekenen op geluid
De kleuters tekende terwijl ze de zelfgemaakte geluiden hoorden. Het was niet echt heel makkelijk, maar de kleuters vonden het fijn. De ko vond het ook leuk, het lijkt wel op schrijfdans zei ze.
De kleuters vonden het heel leuk. Ze tekenden en luisterden heel goed. Na enkele keren het muziekje te horen te krijgen, wisten ze dat er iets anders kwam en tekende ze ook iets anders. Het waren vooral puntjes , strepen, lussen en gekartelde lijnen dat ze maakten. Nadien had ik het besproken met de kleuters en op het einde van de dag met alle kleuters van de klas. Ze moesten kijken of het getekende overeenkwam met de muziek. Ze verklaarden het ook nadien. Dit was een geslaagde activiteit. Ik ga dit volgende week nog eens doen, met een ander muziekje en met andere kleuters. (Enkele kleuters vonden het jammer dat ze niet aan de beurt waren gekomen)
Zelfgemaakte detailfoto zoektocht
Ik had de foto's van gisteren afgedrukt(in detail en in het geheel). Ik denk dat bijna elke kleuter heeft zitten zoeken naar de voorwerpen die ik afgedrukt had. Ze vonden het zeer leuk. Voor de kleuters die alles al hadden gevonden, had ik op mijn laptop nog foto's staan die ik ter plaatse liet zien(in detail). Zo gingen ze ook op pad om deze te zoeken.
Ik merkte meteen op dat dit een succes activiteit was. Ik ga proberen om de activiteit volgende week nog eens te doen. Het is een uitdaging om stukjes van een voorwerp te zoeken, zelfs al vinden ze het niet onmiddellijk. Het doel om beter te kijken naar voorwerpen en deel-geheel aan elkaar te verbinden is zeker bereikt. Anderzijds is zelf zoeken( als kleuter) naar leuke foto's ook een uitdaging en ook hier moeten ze goed kijken. Nadien had ik het in de klas even besproken dat iedereen aan het zoeken was. Aan de ene kant waren de makers super fier en aan de andere kant waren de zoekers ook fier dat ze alles gevonden hadden. We waren er over eens dat volgende week dit nog eens herhaald mag worden.
Met tux-paint blijven de kleuters spelen om leuke dingen te maken. Het blijft de kleuters boeien.
Het effect op mezelf na twee weken is toch wel veranderd. Ik vind het zeer leuk om te werken met materialen die je anders minder gebruikt (nl. computer, camera, OHP, dictafoon) . Ik leer zelf elke dag nieuwe dingen, maar ergens vind ik het na bijna 2 weken dat het goed geweest is. Je bent er nu constant mee bezig, maar dit wordt voor mij zo'n beetje saai.
Dit in tegenstelling van de kleuters. Zij vinden foto's trekken, geluiden opnemen zeer leuk en willen dit blijven doen. Zij blijven nieuwe dingen ontdekken en op deze weken heeft zelfs nog niet elke kleuter dit gedaan. Hierdoor probeer ik dingen te herhalen (misschien wordt het hierdoor saai??).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten