maandag 4 maart 2013

Dag 5: het klokje tikt

Vandaag  ben ik begonnen met het deeltje geluid! Ik was benieuw hoe het ging lopen. Uiteindelijk ging het weer vanzelf. De kleuters gingen vanzelf experimenteren en bleven betrokken bezig.

Als zen moment had ik zelf een klokje opgenomen en in de klas verstopt. De kleuters hoorde iets en gingen ernaar op zoek. Nadien heb ik het spel nog enkele keren gespeeld, dit was ook leuk voor de kleuters die van een andere klas kwamen (De juf was ziek en de kleuters werden verdeeld onder de andere klassen)
Het doel luisteren en stil worden, werd bereikt. Ze wilden allemaal het klokje zoeken!

Geluidendoos
Daarna liet ik mijn geluidendoos zien en waren we weer vertrokken om vele geluiden te maken. Deze keer nam ik andere kleuters dan vorige week. Zo kunnen alle kleuters ook ervaren hoe het(de activiteit) gaat. De kleuters waren er snel mee weg, zodat de kleuters zelf hun geluidjes gingen opnemen(met begeleiding). Ik heb het wel even moeten uitleggen en ze waren er mee weg! Hier heb ik mij de hele dag mee bezig gehouden..
De kleuters waren niet af te leiden en ze probeerden echt stil te zijn. Ze mochten nadien ook zelf vertellen wat ze hoorde. Het ging van een akelige klok, naar een blij geluidje. De kleuters bleven toch in het thema(het klokje tikt) wanneer we het gingen verwoorden. Ik heb geprobeerd om de geluiden hier op te zetten, maar dit lukt niet.
Hier werd het luisteren , het verwonderen/appreciëren  van anderen hun resultaten en het gevoel erbij centraal gesteld. De kleuters leren het werk van andere appreciëren en hun gevoel uiten bij bepaalde geluiden. Dit was een beetje nieuw en de kleuters konden het gevoel niet makkelijk uiten. In de loop van de week gaan de kleuters dit meer en meer doe, hopelijk gaan ze dan iets meer vertellen over hun gevoel bij het geluid.
Morgen ga ik klassikaal de geluiden bespreken. Hiervoor was er vandaag geen tijd.Ook de foto's van de fotograaf van de dag kon ik niet laten zien.







Geluidenmemorie
Als zelfstandige activiteit heb ik mijn geluidenmemorie aangeboden. Deze werd goed onthaald. ze speelden er afwisselend mee, als wedstrijdje om ter snelst de paren te vinden,... . deze impulsen moest ik wel zelf geven. Hierdoor bleven ze geboeid spelen.
Hier werd het doel leren luisteren echt centraal gesteld. de kleuters moeten echt luisteren om de juiste paren te zoeken. Ze vonden het ook zeer leuk!





Met tux-paint werd er ook gespeeld. Ze maakten zelf tekeningen (al dan niet in thema). Hier is het gewoon het experimenteren en het creatief zijn dat centraal staat.(doel)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten